Najwięksi dostarczyciele płatnej telewizji to Cyfrowy Polsat
z 3,5 mln klientów, satelitarny nc+ (właściciel większościowy – francuski
koncern Vivendi) z ponad 2 mln odbiorców oraz operator kablowy UPC. Duopol
prywatnych nadawców telewizyjnych obejmuje Polsat i TVN (właściciel –
amerykański Scripps). Te dwie firmy szczycą się posiadaniem po blisko 25 proc.
udziałów w reklamie. Taka struktura rynku, w której kilku właścicieli dysponuje
łącznie ponad 60 proc. przychodów, to klasyczny oligopol. Polska negatywnie
odbiega od standardów ochrony pluralizmu w mediach w wielu krajach Zachodu:
Francji, Niemczech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, a nawet znanych ze skrajnie
wolnorynkowego podejścia Stanów Zjednoczonych. U nas praktycznie nie istnieją
żadne bariery zapobiegające łączeniu kapitału telewizji, radia, prasy i
internetu. Ani żadne bariery dla dominacji w mediach obcego kapitału.
Posiadanie przez jedną osobę lub firmę wielu mediów jest natomiast odczytywane
w większości krajów jako poważne zagrożenie. Barbara Bubula
Artykuł opublikowany na stronie: http://www.naszdziennik.pl/mysl/160711,jak-repolonizowac-media.html
Artykuł opublikowany na stronie: http://www.naszdziennik.pl/mysl/160711,jak-repolonizowac-media.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz