czwartek, 30 czerwca 2016

W obcych rękach


Rynek prasy drukowanej: gazet, tygodników i miesięczników, opanowali Niemcy, z dodatkiem kapitału szwajcarskiego. To firmy Bauer, Axel Springer i Verlagsgruppe Passau. Bauer sprzedaje rocznie w Polsce setki milionów kolorowych czasopism, kształtując gusty i opinie oraz reklamując wielkie zagraniczne firmy. Axel Springer działa na polu popularnych gazet (tabloid „Fakt”) oraz tygodników („Newsweek”), co wpływa bezpośrednio na demokratyczne wybory milionów obywateli. Verlagsgruppe Passau, poprzez swoją spółkę Polska Press, dysponuje 18 dziennikami regionalnymi w największych polskich miastach, z takimi tytułami jak „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Bałtycki” czy „Dziennik Zachodni”. Do tego dodać trzeba kilkadziesiąt powiatowych tygodników. Można udowodnić, że 75 proc. prasy sprzedawanej w naszym kraju należy do kapitału niemieckiego i niemiecko-szwajcarskiego. Firma Bauer działa także na rynku radiowym i internetowym. To do niej należy radio RMF, z 30-procentowym udziałem w słuchalności. Bauer posiada także portal internetowy Interia, z którego miesięcznie korzysta 17 milionów użytkowników. 20 milionów osób korzysta z portalu internetowego Onet, którego właścicielem jest Ringier Axel Springer. Strony internetowe niemieckiej Polska Press odwiedza 15 milionów użytkowników. Zważywszy, że wszystkich użytkowników internetu jest w naszym kraju 25 mln, zasięg oddziaływania wspomnianych portali wynosi od 60 do 98 proc.Kto zatem i co kształtuje naszą świadomość?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz